ارزیابی ایده

ابزار سنجش ایده تنها چندین پرسش ساده است که ایده شما را به چالش خواهید کشید و درستی و نادرستی آن را تا حدی روشن می کند. اگر چه این ابزار تنها ابزار موجود نیست، اما می تواند تا حد خیلی زیادی به شما کند راه روشن را از بی راهه تشخیص دهید.
بنابراین اگر ایده در سر دارید، اگر تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار دارید و یا در حال راه اندازی کسب و کاری هستید، پیشنهاد می دهیم کمی درنگ کنید و مراحل زیر را یک بار تا پایان بررسی کنید و مشکلات، کمبودها و نواقص کسب و کار خود را برطرف کنید.

برای بررسی ایده خود، مراحل را به دقت مطالعه کنید:

 

۱٫ آیا برای اجرا کردن این ایده شور و هیجان و همچنین عزم و اراده کافی را دارید؟
بله: به مرحله ۲ بروید.
خیر: این موضوع ساعت های زیادی از وقت شما را به خود اختصاص خواهد داد و نیاز به تلاش فراوان دارد. بدون تعارف باید از خودتان بپرسید آیا این کار را دوست دارید؟، اگر پاسخ تان منفی است، بدون معطلی این ایده و کار را رها کنید.

 

۲٫ آیا دانش، مهارت و تجربه لازم جهت اجرای این ایده را دارید؟
بله: به مرحله ۳ بروید.
خیر: یا دانش خود را افزایش دهید و یا افرادی را پیدا کنید که بتوانند به شما کمک کنند!
برای تیم سازی، آموزش و بررسی دقیق تر ایده با ما در تماس باشید.

 

۳٫ هدفی برای تجارت خود دارید؟
بله: به مرحله۴ بروید.
خیر: از تجارت خود چه انتظاری دارید و چگونه می خواهید در آن به موفقیت دست یابید؟ برای رسیدن به پاسخ مناسب از ابزار «چرا و چگونه» استفاده کنید.

 

۴٫ مشتریان خود را می شناسید؟
بله: به مرحله ۵ بروید.
خیر: یک شرکت بدون مشتری نمی تواند رشد کند. تحقیقات خود را روی بازار هدف آغاز کنید.

 

۵٫ آیا مردم حاضرند بابت ایده یا محصول شما چه اکنون و چه در آینده پولی پرداخت کنند؟
بله: به مرحله ۶ بروید.
خیر: دوباره شروع کن.

 

۶٫ آیا تا کنون در باره ایده تان با کسی (چه متخصصین امر و چه افراد عادی) صحبت کرده اید؟
بله: به مرحله ۷ بروید.
خیر: تحقیقات خود را به دقت انجام دهید. اگر نمی دانید که مردم چه می خواهند قطعاً نخواهد توانست این کار را به خوبی انجام دهید.
برای بررسی دقیق تر ایده با ما در تماس باشید.

 

۷٫ آیا ایده و محصول خود را برای آزمایش در اختیار مشتریان قرار داده اید؟
بله: به مرحله ۸ بروید.
خیر: بهتر است که محصول و ایده خود را به شکل محدود و آزمایشی در اختیار چند مصرف کننده قرار دهید. بازخورد این موضوع می تواند به شما کمک فراوانی کند

 

۸٫ می توانید بگویید چرا مشتریان به محصول و ایده شما نیازمندند؟
بله: به مرحله ۹ بروید.
خیر: پس چرا این کار را شروع کرده اید؟ برای موفق شدن باید بتوانید یک تقاضا را پاسخ دهید، یا یک نیاز را برطرف کنید و یا یک مشکل را از میان بردارید. اگر محصول و ایده شما به هیچ نیازی پاسخ نمی دهد، موفقیت در آن بسیار دشوار خواهد بود.

 

۹٫ آیا می توانید محصول خود را تنها با ۲۵ کلمه به فروش برسانید؟
بله: به مرحله ۱۰ بروید.
خیر: در حالت ایده آل باید بتوانید ایده تجاری خود را در ۲۵ کلمه توصیف کنید. بدانید که توصیفات پیچیده موجب فروش محصول نمی شود.

 

۱۰٫ آیا طرح کسب و کار دارید؟
بله: به مرحله ۱۱ بروید.
خیر: طرح کسب و کار خوب لازمه یک کسب و کار موفق است. طرح خود را بنویسید.
برای طراحی طرح کسب و کار با ما در تماس باشید.

 

۱۱٫ آیا می دانید چه منابعی لازم دارید؟
بله: به مرحله ۱۲ بروید.
خیر: تحقیقات بیشتری انجام دهید. به چه مجموعه مهارت ها و دانش هایی نیاز دارید؟ منابع لازم جهت جذب کارمند، خرید تجهیزات و یا حتی اجاره دفتر کار را از کجا می آورید؟

 

۱۲٫ ایده و محصول شما با محصولات و ایده های مشابه تفاوتی دارد؟
بله: به مرحله ۱۳ بروید.
خیر: محصول شما باید ویژگی یا ویژگی های منحصربه فردی داشته باشد که مشتریان را ترغیب کند که به جای محصولات مشابه محصول شمار را خرید کند.

 

۱۳٫ آیا از محدودیت ها و مشکلات مربوط به کسب و کار خود اگاه هستید؟
بله: به مرحله ۱۴ بروید.
خیر: محدودیت های فراوانند و بهتر است برای شناسایی ان ها رقبا را مورد مطالعه قرار دهید و یا افرادی مانند مدیران بانک گفتگویی داشته باشید.

 

۱۴٫ آیا از موانع و پیامدهای قانونی مرتبط با کسب و کار خود آگاه هستید؟
بله: به مرحله ۱۵ بروید.
خیر: اگرچه نظارت کمتری بر کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت وجود دارد، اما بهتر است نسبت به قوانین این حوزه، قوانین مالکیت فکری و همچنین قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران آگاهی نسبی و در حد مناسب داشته باشید.

 

۱۵٫ آیا کسب و کارتان پایدار است؟
بله: به مرحله ۱۶ بروید.
خیر: با نگاهی به برخی از سازمان ها، خواهید فهمید که کسب و کاری ناپایدار داشته و با تغییرات تکلنولوژیکی و یا فرهنگی به نابودی کشیده شده اند. بنابراین بهتر است نسبت به این موضوع تجدید نظر کنید و برای دهه آینده برنامه ریزی داشته باشید.

 

۱۶٫ آیا فضای رشد کسب و کار شما فراهم است؟
بله: به مرحله ۱۷ بروید.
خیر: زمانی کسب و کار می تواند بهتر شود که بتواند رشد کند.

 

۱۷٫ بازار کسب و کار خود را می شناسید؟
بله: به مرحله ۱۸ بروید.
خیر: شاید بخش کوچکی از بازار مورد نظر جذاب و پویا به نظر برسد اما در صورتی که بازار تغییر رویکرد دهد و به سمت کوچک شدن حرکت کند ممکن است نگهداری یک کسب و کار سوداور دشوار باشد. بنابراین بهتر است که کل بازار کسب و کار خود را با دقت مطالعه کنید.

 

۱۸٫ آیا در این صنعت فعال هستید (یا بوده اید)؟
بله: به مرحله ۱۹ بروید.
خیر: سعی کنید تجربه کوچکی در این صنعت به دست بیاورید یا حداقل اطلاعاتی در مورد آن کسب کنید.

 

۱۹٫ آیا با افراد فعال این صنعت در تماس هستید؟
بله: به مرحله ۲۰ بروید.
خیر: سعی کنید با افراد آگاه در این کسب و کار ارتباط داشته باشید. در رویدادهای آن ها شرکت کنید و اخبار منشتر شده از سوی این صنعت را پیگیری کنید.

 

۲۰٫ آیا می دانید محصول خود را چگونه قیمت گذاری و توزیع کنید و در کل آن را چگونه بفروشید؟
بله: به مرحله ۲۱ بروید.
خیر: برای این کار به یک طرح جامع بازاریابی نیاز دارید. قیمت محصولات رقیب را بررسی کنید و هزینه های سربار را شناسایی کنید.
برای تدوین طرح بازاریابی با ما در تماس باشید.

 

۲۱٫ آیا می دانید پول لازم برای راه اندازی کسب و کار را از کجا به دست اورید؟
بله: به مرحله ۲۲ بروید.
خیر: خوشبختانه در این روزها شرکت های حامی زیادی راه اندازی شده اند که می توانید از آن ها برای جذب سرمایه کمک بگیرید.

 

۲۲٫ برنامه و بودجه لازم برای کسب و کار خود را در اختیار دارید؟
بله: به مرحله ۲۳ بروید.
خیر: جوهر اصلی هر کسب و کار برنامه و بودجه ان است. برای کسب و کارتان یک برنامه و بودجه دقیق تهیه کنید. اگر این کار را نکنید احتمال از دست رفتن همه ان چه را که ساخته اید خیلی زیاد است.

 

۲۳٫ آیا نگاه تان به برنامه و بودجه واقع بینانه است؟
بله: به مرحله ۲۴ بروید.
خیر: در مورد انچه که قرار است رخ دهد واقع بینانه فکر کنید در غیر این صورت همه چیز به خطا خواهد رفت. زمانی که مشکلی رخ دهد مجبور خواهید شد که تمام ان را پوشش دهید.

 

۲۴٫ تا رسیدن به سود توانایی نگه داری کسب و کار خود را دارید؟
بله: به مرحله ۲۵ بروید.
خیر: در نظر داشته باشید تا رسیدن به سودآوری، هزینه های کسب و کار را باید پوشش دهید. تا رسیدن به سوداوری باید بتوانید هزینه ها را پوشش دهید.

 

۲۵٫ می دانید نقطه شکست شما کجاست؟ چه زمانی ممکن است شکست بخورید؟ و می دانید اگر شکست بخورید چه میزان پول نیاز خواهید داشت؟
بله: به مرحله ۲۶ بروید.
خیر: دانستن این موضوع بسیار حیاتی است. شما باید برای ادامه حیات از طریق کسب و کار دیگر و یا فعالیت در فضای دیگر بودجه ای کنار بگذارید. پس همه سرمایه خود را در یک راه مصرف نکنید.

 

۲۶٫ شهامت پذیرش شکست را دارید؟ و می دانید چه زمانی باید کنار بکشید؟
بله: به مرحله ۲۷ بروید.
خیر: بسیاری از سرمایه گذاری های اولیه با شکست مواجه می شوند. بنابراین باید بدانید چه زمانی جلوی زیان بیشتر را بگیرید و مهمتر این که باید بتوانید از این کار دست بکشید.

 

۲۷٫ بسیار عالی. به دنیای کسب و کار خوش آمدید.

 

ما برای کمک به شما در تمام مراحل امادگی لازم را داریم. با ما در تماس باشید.

طراح و نویسنده: هومن هوشیاری