چگونه بدانیم چکار کنیم؟

نخستين گام در شکار ايده، داشتن تمايل به شناخت جهان اطراف‌ است ولي پيش از آن بايد خودتان و توانايي‌هاتان را بشناسيد.
اما سوخت مورد نياز براي شکار چيست؟
پاسخ تنها یک جمله است: توانايي‌هاي شما.
در این جا هدف اين نيست آن چه را که يک موسيقي‌دان شب‌هاي شنبه انجام مي‌دهد و يا روشي که يک گرافيست به واسطه‌ي آن به طرحي قوي دست مي‌يابد را بيان کنيم، بلکه منظور از توانايي، بسيار فراتر و گسترده‌تر از چيزي است که اکنون به آن مي‌انديشيد و آن، نشان تجاري شخصي، هويت حرفه‌اي و حتا مفهوم شغلي است که خيلي از مردم به دنبال تقويت و پرورش آن هستند. در واقع درباره‌ي توانايي‌هاي شما در زندگي و به طور ويژه توانايي‌هاي شما در زندگي حرفه‌اي سخن مي‌گوييم. منظور ما توانايي‌هاي سترگ و برتر است.

زمينه‌‌ي کاري و عنوان شغلي شاخص مناسبي براي تعيين توانايي‌ها و شايستگي‌هاي يک فرد به شمار نمي‌روند و حتا فراتر از آن، تخصص رسمي نيز اگر چه مي‌تواند به ارزش يک کار بيافزايد، نقش مؤثري در اين زمينه ايفا نمي‌کند.
توانايي يک توسعه‌دهنده‌ي محصول الزاماً تنها توليد و توسعه‌ي محصول نيست، بلکه بستر‌سازي ايجاد فرهنگ گفت‌وشنود و تقويت جريان آزاد ايده‌ها در سازمان نيز مي‌تواند باشد و به همان ميزان توانايي يک فروشنده نيز فقط در فروش خلاصه نشده است و هم‌دلي و انتقال افکار، مبتني بر واکاوي نيازهاي مشتري مي‌تواند روي ديگر سکه‌ي توانايي‌هاي او به شمار رود.

همان گونه که مثال‌هاي اخير به خوبي نشان مي‌دهند، شايستگي داراي بُعد آينده است و در آن آينده، شما نقش اصلي را بازي مي‌کنيد. به اين فکر کنيد که در آينده به عنوان يک حرفه‌اي چگونه خواهيد بود و خود را با تصوير آينده‌تان تنظيم کنيد. براي مثال تصوير آينده‌ي يک معلم مي‌تواند گفت‌وگو از منظر رهبري به جاي گفت‌وگو از منظر يک هم‌کار باشد.

در يک گام بزرگ و رو به جلو براي دنبال کردن ايده‌ها آشنايي با توانمندي‌هاست و اين مي‌تواند هدايت‌گر علاقه و کنجکاوي شما باشد. حتا اگر از قبل ديدگاه روشني درباره‌ي توانايي‌هاتان داشته باشيد، به خاطر بروز شرايط و فرصت‌هاي جديد گه‌گاه تازه کردن آن‌ها مي‌تواند نقش مهمي را در موفقيت شما بازي کند. اما چگونه مي‌توان توانايي‌ها را بررسي و شناسايي کرد؟ در پاسخ به اين پرسش به طور خلاصه مي‌توان گفت انجام اين کار به خودانديشي؛ دست و پنجه نرم کردن با احساسات و استعدادهاي خدادادي نياز دارد و آن‌گاه بايد پاسخ‌هاي به دست آمده را به بازار هدف متصل کرد. به عبارت ساده، آيا آن چه را که به بازار روانه خواهيد کرد با استقبال مشتريان مواجه خواهد شد؟
منبع: کتاب شکارچی ایده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *