آزمون خودشناسی برای رسیدن به ایده های بیشتر

خودتان را مشاهده و بررسي کنيد
افزون بر توجه به جهان اطراف‌، شکارچيان ايده بايد خودشان را نيز مشاهده و بررسي‌ کنند. تجارب شخصي –خوش‌آيند و ناخوش‌آيند- منبع بالقوه‌اي از ايده‌هاي حرفه‌اي به شمار مي‌روند. فکر اسکات کوک، کسي که ايده‌ي کويکن، برنامه‌ي نرم‌افزار مالي-شخصي را جان بخشيد، پس از شکايت همسرش از دشواري پرداخت قبوض به ذهنش خطور کرد. پانيت ناندا (از بخش ديباچه)، پس از توجه به علاقه‌ي دخترش به کفش‌هاي ورزشي چشمک‌زن به فکر ساخت مسواک کرم‌شب‌تاب افتاد.

داشتن حساسيت نسبت به تجارب و توجه به خواسته‌ها و سرخوردگي‌هاي خود، مسير به‌خوبي تثبيت شده‌اي براي نوآوري است. فيل شيلر نايب رئيس بازاريابي اپل و انگيزه‌هايش که منجر به ايجاد آي‌پاد شد يکي ديگر از موارد قابل اشاره در اين خصوص است. شيلر توضيح مي‌دهد که اعضاي پروژه‌ي آي‌پاد با يک مفهوم يا يک طرح بازاريابي بزرگ شروع نکردند، اما با علاقه‌ي زياد به موسيقي، پخش‌کننده‌ي موسيقي سرخورده‌ي آن زمان را با واک‌من سوني ترکيب کردند. او در ميان گروه کوچکي از دانش‌جويان کالج بستون در نوامبر سال ۲۰۰۸ گفت: «ما به شدت نسبت به آن ناراضي بوديم و احساس مي‌کرديم بايد چيز ديگري بسازيم».

گاهي اوقات تجارب شخصي بسيار عميق و گران‌بها هستند. پل هوگان، رئيس خانه‌ي نگه‌داري از سالمندان اوماهاي نبراسکا در يک خانواده‌ي بزرگ با يازده خاله و دايي بزرگ شده است و زماني که مادربزرگش به اندازه‌اي ضعيف شده بود که نمي‌توانست از صندلي‌اش برخيزد و به مراقبت شديد نياز داشت، به خاطر داشتن خانواده‌اي اين چنين بزرگ خوشحال بود. او مي‌گويد لحظه‌ي «آهان» من در سال ۱۹۹۴ به سراغم آمد. در آن زمان او به اين فکر افتاد که اگر کسي خانواده‌اي به اين بزرگي نداشته باشد، براي کمک بايد چشم انتظار يک دوست باشد و اين همان زماني بود که هوگان و همسرش لوري خانه‌ي سالمندان را بنا نهادند.

او به پاتريشيا.آر.اُلسِن از نيويورک‌تايمز گفت: «خانواده‌ي من به من آموختند که تهيه‌ي غذا براي شخصي که تنها زندگي مي‌کند يک چيز است، و تشويق شخص به خوردن آن غذا چيز کاملاً متفاوت ديگري است و داشتن کسي براي يادآوري‌هاي لازم در خصوص مصرف دارو نيز به همان اندازه مهم و مؤثر است». هم‌راهي مهم است و آن يکي از خدمت‌هاي بي‌شمار غير پزشکي‌اي است که شرکت هوگان اکنون براي بيش از شصت هزار مشتري در سراسر جهان فراهم مي‌کند.

در مواقع ديگر، تجربه‌ي شخص به سختي در طبقه‌ي تجربيات عميق و ژرف قرار مي‌گيرد، اما با اين وجود مفيد است. سِر ريچارد برانسون، بنيان‌گذار خطوط هوايي ویرجین آتلانتیک مي‌گويد پيش از تأسيس شرکتم در طول يک پرواز: «مي‌خواستم در راه‌رو بعدي با دختري صحبت کنم، اما در طول کل پرواز در صندلي‌ام گير کردم و نتوانستم از آن جدا شوم». به همين خاطر اکنون آتلانتيک ويرجين ميله‌هاي ايستاده‌اي در کابين‌هاي هواپيماهاي خود تعبيه کرده است. او هم‌چنين در مصاحبه‌اي که در سال ۲۰۰۶ با فست کمپاني انجام داد گفت به قصد پارو کردن پول وارد تجارت نشده است «اما به خاطر تجارب تلخي که در تجارت داشتم، به دنبال تجربه‌اي بودم که من و دوستانم از آن لذت ببريم». تفسير چنين تجربه‌هايي (چه «مستقيم» و چه غير مستقيم) در ايده‌هاي تجاري يکي از عادت حرفه‌اي‌هاست که مي‌توان آن را توسعه داد.

معناي ديگر و مهم خودنظارتي اين است که: زمان آن رسيده به عنوان يک شکارچي ايده، پيش‌رفت خود را ارزيابي کنيد. ما يک ابزار خود تشخيصي براي استفاده‌ي سريع و ساده ابداع کرده‌ايم (بخش پاياني کتاب را مشاهده کنيد) که براي اکنون، بهتر است با نگاهي روشن‌بين عوامل زير را بررسي کنيد:

۱٫ سطح کنجکاوي: آيا هم به ماهيت کار خود و هم به ماهيت کار ديگران علاقه‌منديد؟

۲٫ وسعت نظر: آيا از منابع گوناگون، مشورت مي‌جوييد؟

۳٫ عادت‌ها: ايده‌تان را به صورت پراکنده جستجو مي‌کنيد يا به شکلي ثابت و ساکن؟

۴٫ موقعيت: آيا خودتان را در خط آتش ايده‌هاي بزرگ قرار مي‌دهيد و آن‌ها را با خود هم‌راه مي‌کنيد؟

روشن است که اين آزمون چيزي نيست که يک‌بار براي هميشه انجامش هيد، بلکه تمريني است روزانه و بخشي از روند پرورش عادت‌هاي شکار.

منبع: شکارچي ايده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *