مقاله شماره ۱ مجموعه مقالات از ایده تا پول

مجموعه مقالات از ایده تا پول با توجه به فضای کسب و کار ایران تهیه شده است و شامل دو جین مقاله است که به مرور در اختیار شما دوستان قرار خواهد گرفت و در آن سعی شده است به نکات اساسی و حیاتی کسب و کار پرداخته شود. اولین مقاله از این مجموعه یعنی مقاله شکار ایده، به شیوه ها و تکنیک های شکار و کسب ایده می پردازد. اگرچه در آن به طور کامل به تمام جوانب موضوع پرداخته نشده است اما خوشبختانه منابع فراوانی در اختیار می باشد که می توان از آنان استفاده کرد و به نتایج دلخواه دست یافت.

این مجموعه صرفاً به منظور معرفی راه کارهای سریع و عملی و همچنین معرفی سرنخ ها و روش هایی گردآوری شده است و در آن تلاشی در جهت تشریح مفصل موضوعات صورت نگرفته است و انتظار می رود با این مجموعه به مانند یک کتاب و یا یک روش جامع برخورد نشود.

ایده ها را چگونه شکار کنم؟
شاید تا ۲۰ سال پیش تصور عموم بر آن بود که خلاقیت و ایده پردازی امری ذاتی و وابسته به هوش و در نهایت موضوعی مادرزادی است. اما کم کم و با گذشت زمان و با تلاش دانشمندان به ویژه دانشمندان حوزه روانشانسی و حوزه تجارت و صنعت، روش هایی برای تقویت سطح خلاقیت و همچنین تولید ایده ابداع و جمع آوری شد که موجب تغییر نگرش جامعه و سازمان های بزرگ و کوچک نسبت به این موضوع شد.

اهمیت ایده تا آنجایی است که امروزه اقتصاددانان مطرح دنیا تمرکز خود را از سرمایه و امکانات به سمت ایده و خلاقیت معطوف کرده اند و در اثبات این اندیشه کشورهای فقیری را مورد مطالعه قرار داده اند که در کمتر از چند دهه توانسته اند سطح پیشرفت و رفاه اجتماعی خود را نه به واسطه داشتن منابع و امکانات بلکه به واسطه کسب تفکر مدیریتی و شناخت جایگاه ایده و نوآوری به سطح قابل قبولی ارتقا دهند(در صورت نیاز به مطالعه اهمیت و جایگاه ایده می توانید به پیشگفتار و فصل نخست کتاب شکارچی ایده مراجعه کنید).

شکارچی برای شکار گاهی ساعت ها، روزها و ماها صبر می کند، از صیدهای کوچکتر و یا مغایر با هدف خود می گذرد، تا به هدف نزدیک نشود شلیک نمی کند، چشم بر هم نمی زند، دام پهن می کند و همیشه سلاح خود را در حالت آماده قرار می دهد، سختی راه، گرسنگی، گرما و سرما را تحمل می کند و این در حالی است که همیشه موفق به شکار صید نمی شود.

اما شکارچی ایده بودن سخت تر از این حرف هاست. در کمین ماندن برای شکار یک ایده گاهی سال ها زمان نیاز دارد، گاهی صید می شود اما پس از مدت ها مشخص می شود که شکار مناسبی به دام نیفتاده است.

شکارچیان بزرگ ایده هر یک برای خود ساختار و قوانینی در کسب ایده دارند که اگر سرگذشت آن ها را مطالعه کنید به چند نکته مشترک پی خواهید برد:

۱٫ پرداختن به علاقه مندی ها
معمولا کسانی که موفق به راه اندازی یک کسب و کار موفق شده اند روزی از روی علاقه و بدون چشم داشت، فعالیتی را شروع کرده اند و آن را تا حدی پیش برده اند که توجه دیگران را به خود جلب کرده و پس از درک این مسئله که علاقه مندی آن ها همان چیزی است که دیگران هم به دنبال آن هستند، به شکل جدی تر و با نگاهی متفاوت تر به موضوع پرداخته اند و کسب و کار خود را بر آن بنا نهاده اند. نداشتن انتظار جذب مخاطب، رسیدن به پول، شهرت و موفقیت در این نوع شکار بسیار حائز اهمیت است زیرا اگر در ابتدای پرداختن به فعالیتی که به آن علاقه دارید این گونه انتظارات را در نظر بگیرید قطعاً پس از گذشت مدت زمان کوتاهی به یک مسئله پی خواهید برد و آن این است که دیگر نمی توانید ادامه دهید زیرا علاقه شما تحت الشعاع یکسری انتظارات قرار گرفته که ایده اصلی را با شکست مواجه خواهد کرد و آنجاست که این انتظارات مانعی برای تکمیل علاقه مندی شما به شمار می روند.

برای مثال جک دورسی بنیانگذار توییتر در مصاحبه خود که در کتاب شکارچی ایده به آن پرداخته شده است می گوید من در یک موسسه حمل و نقل مشغول فعالیت بودم و علاقه زیادی به تحویل بسته ها در کمترین زمان ممکن به درخواست کنندگان را داشتم. همین علاقه موجب شده بود که سیستم مخابره ای برای اطلاع از مکان رانندگان ایجاد کنیم. گاهی اگر اتفاقی در سطح شهر رخ می داد رانندگان به ما اطلاع می دادند که تردد در مسیرشان با مشکل مواجه شده و ما نیز بر اساس همین اطلاعات، اقدام به هدایت دیگر رانندگان می کردیم. پس از مدتی متوجه شدیم که اتفاقات کل شهر را می توانیم به شکل لحظه ای در اختیار داشته باشیم. و این همان لحظه ای بود که دورسی متوجه شد می تواند این ایده را بسط دهد و تغییری بنیادین در دنیای اطلاع رسانی به وجود آورد.

البته نکته قابل ذکر این است که افراد زیادی هستند که اقدام به عملیاتی کردن علاقه مندی های خود می کنند و در نهایت و بدون داشتن چشم داشت های مذکور با شکست مواجه خواهند شد زیرا علاقه مندی آنان هیچ گونه سنخیتی با علاقه مندی های عموم ندارد و مورد توجه هیچ شخص حقیقی و حقوقی ای قرار نمی گیرد.

۲٫ شناسایی و رفع مشکل
حذف سختی ها، رفع موانع و حل مشکلات عمومی و خصوصی منبع بسیار خوبی برای کسب ایده های کاربردی و موفق است. بسیاری از ایده های موفقی که اکنون شاهد درخشیدن آن ها هستیم از رفع یک مشکل استخراج شده اند. در اینجا درجه سختی مشکل مطرح نیست بلکه مسئله اصلی شناسایی به موقع مشکل است.

برای مثال اسکات کوک بنيان‌گذار اينتويت برای حل مشکل نگه داشت و مدیریت صورت حساب های همسرش در سال ۱۹۸۲ به این نتیجه رسید که باید نرم افزار مالی کوچکی طراحی کند تا او را در این زمینه یاری کند و همین ایده موجب تولید نرم افزار مالی کویکن و در نهایت تاسیس شرکت اینتویت شد. رفع یک مشکل حتا مشکلی که شاید به نظر خیلی ها ساده و بی اهمیت به نظر برسد، می تواند منجر به راه اندازی کسب و کاری بزرگ شود.
داشتن تفکر مثبت حتی در شرایط نامناسب (چیزی شبیه به ضرب المثل از آب گل آلود ماهی گرفتن)، یکی از اصول و روش های بسیار عالی برای شکار ایده است. داشتن تفکر شکارچی از چنان جایگاهی برخوردار است که اگر آن را در خود پرورش دهید، می توان از کوچکترین مسائل به ایده های درخوری دست یافت. سعی کنید همیشه ذهن تان را تیز نگه دارید و با چشم ذهن تان به دنبال شناسایی مشکلات و دغدغه ها باشید و آنجاست که راه شکار ایده برای تان نمایان می شود.

۳٫ شناخت موقعیت ها و نیازهای حوزه های مختلف
مطالعه و شناخت فضاها و موقعیت های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور، منطقه و حتی سازمان از جمله مسیرهایی است که می توانید از طریق آن به ایده دست یافت. برای مثال فضایی که به واسطه پسابرجام در کشور ایجاد شده است فضایی است که در دل خود موقعیت های فراوانی دارد و با شناسایی این گونه موقعیت ها آن هم در سطوح مختلف، می توان به راه کارها و ایده های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مناسبی دست یافت.

شناسایی نیازهای جاری حوزه های مختلف، شناسایی نیازهایی که به واسطه ورود تکنولوژی در آینده ایجاد خواهند شد و حتا یک گام فراتر ایجاد نیازهای جدید به واسطه تولید و توزیع فن آوری های جدید و یا بهبود فن آوری های جاری یکی از روش هایی است که بسیاری از بزرگان صنعت و تجارت به شکل روزانه پیگیر آن هستند و در کشف راه حل آن ها تلاش می کنند.

آنچه مسلم است این چنین موقعیت ها نیز به کرات در سازمان رخ خواهد داد و می توان با شناخت درست و دقیق سازمان و نیازهای آن اقدام به شکار و عملی کردن ایده های خود کرد. شناخت دغدغه ها مدیران و تلاش در یافتن راه حلی برای رفع آن ها افزون بر افزایش حوزه اعتبار شما، نفوذ و دسترسی به اطلاعات سطوح بالاتر را برای تان به ارمغان خواهد آورد و راه را برای ارائه و اجرای ایده های بیشتر، باز می کند.

۴٫ مرتبط ساختن دو فضای متفاوت
نکته کلیدی و بسیار حائز اهمیت این است که یک ایده معمولی در یک فضا، می تواند در فضای دیگر انقلاب به پا کند. برخی اوقات ایده های به ظاهر ساده و پیش پا افتاده در یک فضا، یک صنعت و یا یک تجارت و حتی یک ورزش و بازی، می تواند راه گشای مشکلات عظیم یک فضای دیگر باشد. انتقال این گونه ایده ها نیازمند شناخت دقیق حوزه ای می باشد که در آن فعال می باشید و البته ذهن همیشه آماده ای می طلبد که بتواند این گونه ایده ها را شناسایی و سریع با حوزه تخصص و فعالیت خود مرتبط سازد.
سعی کنید به هر فضای جدیدی که وارد می شوید، آنرا با دقت بررسی کنید، خوب نگاه کنید، رفتارها را زیر نظر بگیرید، شیوه های سخن گفتن، کلمات به کار گرفته شده، دستگاه ها و تجهیزات و هر انچه که در آن فضا وجود دارد را به شکلی به سازمان و فعالیت خود مرتبط سازید و بررسی کنید که آیا موضوعی هست که بتوان آن را به فعالیت و سازمان خود منتقل کرد؟

مجموعه مقالات از ایده تا پول مشتمل بر دو جین مقاله است که به مرور در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت. با ارائه نظرات خود ما در بهبود این مجموعه یاری رسانید.

نوشته: هومن هوشیاری

یک نظر در “مقاله شماره ۱ مجموعه مقالات از ایده تا پول

  • مهر ۴, ۱۳۹۷ در ۹:۰۲ ب.ظ
    پیوند یکتا

    سلام جناب هوشیاری. از مطالب دقیق و کاربردی و دارای نگارش صحیحی که تهیه کرده‌اید و در اختیار گذاشته‌اید لذت بردم و بر خود لازم دونستم تشکر کنم. از اینکه بین هر چند پاراگراف با لینک تبلیغاتی و … مواجه نشدم و بدون دردسر حرف‌هایتان را خواندم و بهره بردم هم بسیار ممنونم. برای شما آرزوی توفیق دارم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *