چرا از نظر رسانه ای، اخبار منفی ارزش بیشتری دارد؟

شاید تا به حال با این پرسش مواجه شده اید که چرا افکار منفی از تأثیر بیشتری نسبت به افکار مثبت برخوردارند؟ معمولا قدرت افکار منفی به واسطه هیجان و وسوسه ای که در خود به شکل نهانی دارند از افکار و گفته های مثبت قوی تر اند. به همین دلیل خیلی از رسانه ها باهوش و بزرگ این موضوع را به خوبی شناسایی کرده و از آن به عنوان ابزاری برای جلب مخاطب استفاده می کنند. اما چرا این موضوع به واقع رخ می دهد؟
چرا ما تمایل به مسائل و افکار منفی داریم؟ و چرا گاهاً دنیای بد بر دنیای خوب پیروز می شود؟

تحقیقات نشان داده که ما از کنار اخبار خوب به راحتی می گذریم ولی اخبار منفی را مدام مرور می کنیم و بسیار بیشتر از آنچه که ارزش دارد بر آن تاکید می کنیم.

نوعی خطای ادارکی شناختی که به “سوگیری اطلاعات منفی” معروف است سبب توجه بیشتر مغز ما به اخبار منفی می گردد به این معنی که اگر ما در معرض مقداری مساوی از اطلاعات مثبت و منفی قرار بگیریم، اهمیت بیشتری به اطلاعات منفی خواهیم داد و به آن دقت بیشتری خواهیم کرد.

در واقع واكنش مغز ما در مقابل افكار و اخبار منفی، يك مواجه انطباقی است که برای تداوم بقای انسان ضروری است و حاصل تکامل است.

از نظر بیولوژیک، حساسیت بالاتر آمیگدال و مراکز نورآدرنژیک مغز (هسته لوکوس سرلئوس) در ایجاد مدارهای نرونی تکرار شونده و مشغولیت فکری بیشتر به اخبار منفی نقش دارد.

با توجه به همین واقعیت هاست که رسانه ها ی بین المللی برای جذب و حفظ مشتری بیشتر، اخبار منفی را با سطح هیجان بالاتری تصویر سازی می کنند.

شاید این ابزار، ابزار درستی به نظر نرسد. شاید برخی آن را مخالف موازین اخلاقی و انسانی بدانند اما آن چه مهم است دانش ما نسبت به این موضوع است. شناخت این مسئله از دو جنبه حائز اهمیت است:

۱٫ زمانی که شما از این مسئله به خوبی آگاه باشید، دیگر نظرتان مانند گذشته به اخبار و مسائل منفی جلب نخواهد شد و این نشانی از رشد بلوغ فکری را در خود دارد. آن جاست که ماهیت ابزاری افکار منفی را شناخته و راه مبازره و غلبه بر آن اگرچه دشوار است را خواهید شناخت.

۲٫ شما هم می توانید مسائل مثبت را به شیوه ترویج مسائل منفی گسترش دهید و از آن روش به نفع خود استفاده کنید (اگرچه گاهی هم از اخبار منفی استفاده کردن خیلی هم بد نیست!!)

نویسنده: هومن هوشیاری.
با اقتباس از مطلب کانال تلگرام دکتر حسینی.

یک نظر در “چرا از نظر رسانه ای، اخبار منفی ارزش بیشتری دارد؟

  • آذر ۲۰, ۱۳۹۵ در ۲:۵۴ ب.ظ
    پیوند یکتا

    الان که این مطالب رو خوندم متوجه شدم واقعا همینطور.به سادگی از کنار اخبار مثبت میگذریم ولی مدام اخبار منفی رو مورد تجزیه و تحلیل قرار میدیم.مثل همیشه عااااالی

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *