S-MVP و N-MVP

چند سال پیش بر اثر یک تصمیم گیری اشتباه به نتیجه ای در شیوه تصمیم گیری رسیدم که همیشه آن شیوه را ملاک تصمیم گیری هایم قرار داده ام. این موضوع آنقدر برایم اهمیت داشت که خاطرم هست بر اساس این رویکرد سال گذشته مقاله ای با عنوان «آیا تصمیم من یک تصمیم درست است؟» در سایت شکارچی ایده منتشر کردم.

اما جالب است پس از گذشت چند سال از این موضوع، متوجه شدم که شیوه تصمیم گیری من از منظر خریدار شیوه درستی است اما از منظر فروشنده و یا صاحب کسب و کار ممکن است از اعتبار لازم برخوردار نباشد.

در واقع من در این شیوه، تصمیم گیری ها را به دو دسته تصمیمات مبتنی بر هوس و تصمیمات مبتنی بر نیاز تقسیم بندی کرده بودم. معمولا بسیار از افراد در تصمیمات خود هوس و احساس را بسیار پررنگ تر از نیاز دخیل می کنند و این یعنی افزایش ضریب اشتباه تصمیم گیری.

 

اما غافل از این که بیشترین خریدها توسط مشتریانی صورت می گیرد که رویکرد احساسی در تصمیم گیری هایشان بسیار تاثیرگذار تر از رویکر نیاز است. این موضوع زمانی به ذهنم خطور کرد که برای پسرم یک سری مداد پاک کن فانتزی خریده بودم و جالب اینکه همسرم با دیدن این مداد پاک کن ها گفت کاش یک سری هم برای من میگرفتی چون خیلی جذاب و دوست داشتنی هستند.

 

پس از این گفتگوی کوتاه و به ظاهر ساده، به این نتیجه رسیدم که ممکن است بسیاری از مسائل تصمیم گیری در راه اندازی کسب و کار که کارآفرینان از آن به موضوع مسکن و ویتامین یاد می کنند خیلی هم درست نباشد و با نیم نگاهی ویژه به مسائل بتوان بسیاری از ویتامین ها را به مسکن تبدیل کرد.

 

واقعیت فراموش شده در حوزه استارتاپ و کارآفرینی این است که افراد مختلف نیازهای مختلف روانی و احساسی دارند که باید به آن ها پاسخ داده شود و جالب این است که تصمیمات احساسی ما بسیار نقش حیاتی در روند شادی و سبک زندگی ما دارد.

به همین خاطر سعی کردم مسئله MVP را با این رویکرد به دو نوع N-MVP و S-MVP تقسیم کنم که شاید بتوان به کمک آن دیدگاه بهتری به پیاده سازی ایده ها کسب کرد:

 

N-MVP یا NEED BASE-MVP

این نوع MVP بر ایده های مبتنی بر نیاز یا همان مسکن ها متمرکز هستند و از ریسک بسیار کمتری نسبت به دیگر ایده ها برخوردار می باشند. در واقع در N-MVP ایده از یک نیاز واقعی و نه احساسی برگرفته خواهد شد و تلاش آن رفع یک نیاز پررنگ جامعه هدف می باشد. در واقع N-MVP همان MVP معمولی است که تا کنون استارتاپها و کارافرینان بر آن تمرکز داشته اند و بر اساس آن کسب و کار خود را راه اندازی کرده اند.

 

S-MVP یا SENSE BASE-MVP

S-MVP آن گونه از MVP هایی است که در تلاش است تصمیمات احساسی افراد و مشتریان را برآورده سازد. شاید محصول حاصله از S-MVP یک محصول قابل استفاده همیشگی و یا استراتژی و ضروری برای مشتری نباشد اما محصولات مبتنی بر S-MVP از چند ویژگی خاص برخوردار هستند که قابلیت آن را بالا می برند:

  1. به علت این که با احساسات و هوس  افراد سروکار دارد تمام افراد مایلند که از آن حتا یک بار هم که شده استفاده کنند. بنابراین شوق استفاده از آن بالاست.
  2. اهمیت دادن به احساسات یکی از اصول سبک زندگی درست است و بیشتر افراد به این موضوع اهمیت می دهند.
  3. معمولا آمار تصمیمات احساسی بسیار بیشتر از تصمیمات ضروری به ویژه در قشر جوان می باشد.

 

فواید تقسیم بندی MVP

تقسیم بندی MVP  و ایجاد این نگرش می تواند به تداوم ایده ها و ایجاد نگرش های مثبت نسبت به ایده های به ظاهر غیرعملیاتی و ناموفق کمک کند. شاید با دسته بندی ایده ها به دو نوع احساسی و مبتنی بر نیاز بتوان شاخه ای جدید در تولید محصولات و ارائه خدمات و راه اندازی استارتاپهایی با رویکرد رسیدگی به نیازهای احساسی و زودگذر افراد ایجاد کرد.

 

 

تالیف: هومن هوشیاری/سایت شکارچی ایده

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *